Det är idag lättare än någonsin att bygga upp en egen verksamhet via nätet och sälja både tjänster och varor till kunder. Att på det här sättet starta en egen firma har blivit ett lockande alternativ för många. Men fallgroparna är många och det behövs en hel del baskunskaper för att komma billigt undan.

Sätta upp en hemsida

När man inte använder en fysisk butik, sparar man en hel del pengar. Men man bör ha en fungerande och bra hemsida att använda som en bas i sin verksamhet om man har tänkt sig skaffa sig kunder på nätet. Självklart finns det fler vägar att nå ut, exempelvis via sociala medier, men en bra hemsida är viktig att ha som utgångspunkt. Det bästa är om man kan bygga den själv, vilket går relativt lätt om man lär sig exempelvis WordPress. För att sätta upp sin hemsida krävs en plats på ett webbhotell, ett domännamn (vilket brukar gå att få i samma veva) och möjlighet att använda WordPress. Inte alla webbhotell stöder CMS-program som WordPress, eller Drupal, så detta bör man undersöka. Att använda WordPress tar mindre än ett par timmar att lära sig. Det finns massor av instruktionsvideor på Youtube och WordPress erbjuder även gratisteman som går bra att börja med. Dessutom behöver man säkert uppgradera sin teknik ytterligare, vilket görs billigast via teknikdelar.se som erbjuder allt ifrån rätt kablar till mobiltillbehör. En vettig arbetsstation i hemmet är att föredra om man arbetar hemifrån.

Starta upp sin verksamhet

För att komma igång att sälja varor eller tjänster måste man först kolla upp vilka regler som gäller hos Skatteverket för just detta ändamål. En hemsida bör vara byggd på ett tydligt sätt och brödtexten indelad i underrubriker samt punktlistor där det passar in. Genom att använda en tydlig navigering är det lätt för en kund att hitta rätt. Därför ska man undvika fällan att trycka in för mycket information eller använda något grafiskt element bara för att det ”ser häftigt ut”. En tydlig och användarvänlig hemsida kommer förmodligen rankas bättre av sökmotorerna. Kunder tenderar att lämna en hemsida som ser rörig ut. Man ska komma ihåg varför en kund besöker hemsidan och gör det enkelt att beställa.

Inte bara nyckelverksamhet

Förutom att ha information på sin hemsida om de varor eller tjänster man erbjuder är det bra att tillhandahålla annan information. Denna ska dock vara relevant till kärnverksamheten. Det kan exempelvis vara en rörmokare som erbjuder tjänster men även bloggar om olika problem som kan uppstå i badrum. Då kan man få in kunder den vägen, som helt enkelt sökt efter dessa problem. Kan man sedan knyta sin verksamhet till olika SoMe-plattformar får man fler kontaktytor med möjliga kunder. Genom att använda en särskild logotyp eller avatar skapar man en igenkänningsfaktor som kan fungera på olika plattformar.