Det finns massor av sätt att tjäna pengar på nätet. Det är lättare än någonsin att starta en egen verksamhet och nå ut till nya kunder. Här kommer lite tips på vägen om hur man kommer igång.

Vilken verksamhet ska man starta?

Man bör starta en verksamhet som man brinner för och tycker vore rolig att arbeta hårt för. Det finns mängder av möjligheter för den som vill arbeta med fotografier, skriva bloggar, recensera böcker eller sälja egna produkter. Beroende på vilken verksamhet man startar och vilken kunskapsnivå man besitter, tar det förstås olika lång tid innan pengarna börjar komma in. Några exempel på helt webbaserade verksamheter som man kan driva som egen företagare kan vara:

  • Skriva skräddarsydda träningsprogram
  • Redigera fotografier
  • Arbeta med korrekturläsning och översättningar
  • Designa logotyper och webbsidor
  • Blogga om olika produkter (sälja reklam utrymmen)
  • Spela musik på uppdrag (intromusik till videoproduktioner etc.)
  • Skriva manus till produktioner.

Vad behöver man för att tjäna pengar på nätet?

Först och främst behöver man kolla med skatteverkets hemsida vilka regler som gäller och hur man startar en enskild firma. Sedan behöver man förstås en hemsida eller en annan plan på nätet där man har sin bas. Dessutom är det fördelaktigt med någon form av arbetsrum, där man kan ha sin dator och andra arbetsrelaterade saker. Träffar man klienter, eller blivande kunder behövs också ett bra mötesrum. Att träffas på ett kafé kan sända fel signaler i vissa sammanhang. Den som söker Konferenslokaler i stockholm kan hitta flera möjligheter, för att ha ett möte eller längre genomgång med kunder. När man har tillgång till mötesteknik kommer man garanterat ha en större chans att lyckas med exempelvis sin pitch.

Att skapa sin egen hemsida

Det är alltid bra att ha ett hem på nätet för sin verksamhet, vad den än må vara. Många använder WordPress för att skapa en sådan plats. Man bör då köpa utrymme av ett webbhotell och ett unikt domännamn. När man utformar sina webbsidor ska man se till att de är enkla och att de är uppbyggda med undertitlar och mycket luft i sin brödtext. Ingen orkar läsa ett tjock stycke text som aldrig tar en paus. Säljer man en produkt eller tjänst måste det vara lätt för besökaren att hitta dit. Man ska gärna sätta ut kontaktinformation på ett bra ställe där det syns. Överlag ska man undvika att låta en besökare behöva leta efter informationen, den ska vara placerad där man kan förvänta sig. En glad besökare är en potentiell glad kund.